El ministre de salut de Kenya, pot anar a la presó per ignorar l'ordre de frenar un centre d'èbola dels EUA.
El pols entre el Govern de Kènia i la Justícia ha arribat al punt de no retorn: el ministre de Salut, Aden Duale, ha estat declarat en desacatament després d'ignorar de forma reiterada l'ordre judicial de paralitzar un polèmic centre de quarantena finançat per Washington.
El ministre de Sanitat kenyà, Aden Duale, s’enfronta a una sentència imminent que podria portar-lo a la presó. Un tribunal l’ha declarat en desacatament després d’ignorar de manera reiterada l’ordre judicial de suspendre les obres d’un centre de quarantena per a casos d’èbola.
El projecte, finançat amb 13,5 milions de dòlars per Estats Units, ha provocat una onada d’indignació. Tot i que la justícia va ordenar paralitzar la construcció al maig, les màquines van continuar funcionant. Aquesta decisió ha derivat en protestes violentes a la zona de Nanyuki, que ja han deixat tres morts.
El Govern intenta justificar l’obra com una mesura d’“interès nacional”, però el Tribunal Superior ha estat contundent: les ordres judicials són un mandat que s’ha d’observar, no una suggerència. Avui, el ministre coneix la seva sentència definitiva.
El centre de Nanyuki és una unitat de quarantena dissenyada per a ciutadans nord-americans exposats a l’èbola a la regió. El pla d’EE. UU. és derivar aquí persones de “alt risc” per complir els 21 dies d’observació fora del seu territori. Aquesta estratègia ha desfermat un conflicte per la manca de transparència, l’exclusió de la població local i l’acusació que Kènia actua com a “colònia de contenció”. Tot i que el Govern kenyà intenta matisar-ne l’ús, és evident que l’objectiu prioritari és protegir els ciutadans nord-americans, no els locals, ignorant qualsevol consulta pública.